tisdag 28 oktober 2008

Bortskämda barn!

Med 5 barn så har jag ibland lite dåligt samvete eftersom de oftast måste dela på det mesta. T ex julkalenderns 24 luckor delat på 5. Likadant blir det förstås till födelsedagar och julklappar. Vi måste alltid tänka gånger 5 för vi kan ju inte ge de som fyller år först mest för att sedan inte ha råd att köpa till de andra.

Med glädje ser jag ändå hur fruktansvärt glada mina barn blir när de får något eftersom barnen har kompisar som får väldigt mycket leksaker och de har inte samma tacksamhet och glädje när de öppnar sina paket.

En händelse har etsat sig fast i mitt minne:
En kompis till barnen sitter och läser en leksakskatalog och min man frågar om barnet sitter och tittar på vad han ska önska sig till jul. Till svar får han att mamma, pappa, mormor och morfar uppfyller alla hans önskningar! Barnet såg inte ens glad ut. Denna händelse brukar jag tänka på när det är dax för oss att köpa julklappar.

Inga kommentarer: