måndag 13 oktober 2008

Mobbad med 5 barn!

Efter att ha varit föräldraledig i stort sett hela tiden de senaste 6 åren har jag bara upplevt mamma-bashing ett par gånger.


Det verkar bl a vara ett h-vete att gå på stan med barnvagn nu för tiden om man får tro på det som står i artikeln http://www.alltombarn.se/foraldraliv/den-nya-mamma-bashingen-1.16777 . Med första barnen (tvillingar) år 2002 var jag på stan några gånger och upplevde ofta att det var jättesvårt att komma fram med dubbelvagnen, både bland folk och i vissa affärer rymtes vagnen inte ens. Dessutom ledsnade jag på att alltid när barnen höll på att somna var det någon som stack in ansiktet i vagnen och frågade högt om det var tvillingar. En annan aspekt var ju att jag både ammade och gav tillägg, vilket också gjorde det komplicerat att gå på stan. Jag valde själv att istället ägna mig åt att gå på Öppna Förskolan för att träffa andra mammor och shoppa på internet, vilket gjorde det mycket lättare för mig och som jag fortsatt med sedan jag fött de andra 3 barnen.


Jag tror att hur man bemöts på stan också kan bero på hur man själv beter sig. När jag gick med tvillingvagnen så var det ofta jag var tvungen be om ursäkt för att komma förbi och då sa jag ofta med ett leende: -Ursäkta bred last! Vilket oftast möttes av leende människor.


Vid två fall har jag känt mig mobbad. En del är lönen - har i stort sett stått och stampat på samma lön de senaste 6 åren (får bara det de absolut måste ge mig enligt avtal). Det andra fallet var faktiskt när ett gäng mammor skulle göra en gemensam ideell arbetsinsats och jag hade haft med mig ett av barnet förra året, men i år hade de bestämt att skulle man ha något barn med så var man inte välkommen, för hur skulle det vara om alla hade med sig barnen?! Att de flesta bara har 2 barn och frisk make och att jag har 5 barn under 6 år och sjuk make var inte skäl nog att jag kanske måste ha med mig något av barnen för att underlätta hemma.

Inga kommentarer: