måndag 6 oktober 2008

Feta människor!

Ursäkta rubriken, men jag ville göra dig uppmärksam på en märklig grej som min 6-årige son sa när han såg reklamen för Generation Fett (ett tv-program om extremt feta människor som får pengar för att visa upp sin fetma). Jag blev helt chockad och glad när han sa:

- Mamma om du såg ut så där skulle inte jag vilja vara med dig!

Chockad för att ett så litet barn har den inställningen om ett utseende (halva släkten är dessutom mycket överviktiga) och glad för att jag hade chansen att berätta för honom att utseendet har faktiskt ingen betydelse utan det viktigaste är faktiskt hur man beter sig mot andra människor. Det syntes faktiskt att han tänkte efter och höll med mig. Dessutom sa jag att tänkt vad mjukt det säkert skulle vara att ligga på mig om jag såg ut så där (är själv en benget).

Tycker att det är hemskt när man ser redan i barnprogramen att knubbiga eller feta figurer många gånger retas eller är klumpiga. För att ta ett exempel: Mössen i Snövit där den tjocka alltid är klumpigare och lite dummare än den andra. Man kan se att Barnfilmerna kryllar av sådant om man bara tänker på det. Tragiskt tycker jag! Inte konstigt att mobbing finns redan på dagis mot överviktiga barn. Se artikel om hur du märker att ditt barn är mobbat http://www.alltombarn.se/skolbarn/8-tecken-pa-att-ditt-barn-kan-vara-mobbat-1.16351

Inga kommentarer: